Fägernas roll

Ibland kan det vara lätt att glömma hur viktiga färgerna är i ett företags logo. När den ursprungligen framställdes vägde dess skapare med allra största säkerhet för och emot under en längre tid och varje färg representerar olika saker och känslor. Färger är kulturella, vitt representerar frihet i vissa länder och död i andra, och de följer också särskilda trender där åttiotalet var förtjust i neonfärger medan årtiondet före dess höll sig till mer jordnära nyanser.

Olika färger passar olika bra ihop och detta är en ytterst viktigt faktor när man skall bestämma hur de skall kombineras. En av de mest extrema kombinationerna är svart på orange eller gult och man använder därför denna då man vill att ett meddelande eller en symbol skall synas från så långt avstånd som möjligt. Har man en svart eller orange logo bör man därför tänka efter om det är just det resultatet man vill uppnå, eller om man vill ha en för ögonen lite mildare färgkombination som mer ger intryck av stil än skrik.

Något som alltid är snyggt och trendigt är mörkare färger i kontrast med en ljus logo eller tvärtom. Till exempel kan en svart T-shirt med vita, ganska små bokstäver anses vara så snyggt att kunden till och med har den på sig i sociala sammanhang. En mörkblå keps med ljusblåa bokstäver är inte bara snyggt utan också praktiskt och användbart i alla dagens skeden.

Viktigast av allt är dock att man hela tiden håller sig till sitt företags färgskala eftersom detta ytterligare understryker profilen på kläderna. Det stora läskedrycksföretaget känns lätt igen med sin rödvita färgkombination, eller hur? Välj därför de färger som omgivningen mest troligt kommer att associera med ert företag så att man kan känna igen det utan att läsa logon med en gång. Snyggt och smart!